Tırnak Hastalıkları

Tırnaklar da aynı saçlar gibi genel sağlık ile direkt ilintilidir. Tırnaklarda gözlenen kalınlaşma, renk değişikliği, çöküklük, çizgilenme bazı organ hastalıklarının belirtisi olabilmektedir.

Ayrıca tırnak uzaması, geçirilen hastalıklar, beslenme, ilaç kullanımı, darbe gibi faktörlerden etkilenmektedir.

Normal şartlarda el tırnakları ayda ortalama 3,5 mm, ayak tırnakları ise ayda ortalama 1.6 mm uzamaktadır. Dolayısıyla tırnakta görülen bir bozukluğun tedavisi ve düzelmesi uzun süre almaktadır.

Gebelik dönemi dışında kadınların tırnakları erkeklerden daha yavaş uzamaktadır. Yine yaz aylarında daha hızlı uzadıkları gözlenmiştir.

Tırnakta gözlenen hastalıklar nelerdir?

En sık karşılaşılan tırnak hastalıkları şöyle sıralanabilir:

• Mantar hastalıkları en sık görülen tırnak hastalıklarındandır. Daha çok nemli, sıcak ortamlarda gözlenir. Ayakların sürekli kapalı kalması ve terleme mantar riskini arttırabilmektedir.
  • Liken planus; bir deri hastalığıdır ve bazen sadece tırnakları etkileyebilir. Bu durumda tırnaklarda çizgilenme renk değişikliği kalınlaşma görülebilmektedir.
  • Sedef hastalığı; sadece tırnağı tutabilir. Sedef hastalığında en çok toplu iğne başı büyüklüğünde çukurluklar, tırnak boşalması, kalınlaşması ve sarı renk tırnak değişikliği dikkat çekmektedir.
  • Bakteriyel hastalıklar
  • Melanom; tırnakta koyu renkli leke önemsenmeli ve hemen bir dermatoloğa başvurulmalıdır. Melanomda erken tanı hayat kurtarıcıdır.
  • Tırnak batması; ise yanlış tırnak kesimi, terleme ve yanlış ayakkabı seçimi sonrası gelişebilen ve kişinin günlük yaşantısını olumsuz etkileyen çok sık görülen bir tırnak hastalığıdır. Tırnaklar çok dipten olmayacak şekilde düz kesilmeli, batma başlıyor ise pamukla alttan desteklenmelidir.
  • Dolama (paronişi; yine sık görülebilen tırnak hastalıklarındandır. Tırnak etrafındaki dokuda kızarıklık, şişlik ve ağrı söz konusudur. Zamanla bu alanda iltihap birikir ve fonksiyonu etkiler hale gelir. Akut dolama bakterilere bağlı gelişirken, kronik yani süreğen dolama sedef hastalığı, egzama gibi hastalıklarla ilişkili olabilir. Candida türü mantarlar da kronik dolamaya neden olabilmektedir.

Bunun dışında tırnakların bombeleşmesi kalp ve akciğer hastalıklarının belirtisi olabilir. Yine demir eksikliğinde tırnaklarda incelme, düzleşme, tırnak kenarlarının kalkması söz konusu olabilir. Nadiren genetik hastalıkların da tırnak bozukluğuna neden olduğu bilinmektedir.