Aşırı Terleme

Aşırı terleme kabaca genel ve bölgesel aşırı terleme olarak ikiye ayrılabilir. Bölgesel aşırı terleme konusunda insanların en sık şikayetçi oldukları vücut alanları genellikle koltuk altları, el ve ayaklar, yüz, ense, kasık, kalça ve sırt gibi bölgelerdir.

Aşırı terleme hangi durumlarda görülür?

Genel terleme artışı obezite, tiroid hastalıkları, şeker hastalığı, bazı psikiyatrik ve nörolojik hastalıklar gibi durumların bir göstergesi olabilir, fakat bölgesel aşırı terleme genellikle yapısal bir özelliktir ve herhangi bir hastalığın göstergesi şeklinde karşımıza çıkmaz. Gençlerde daha sık görülür, heyecanlanma, gerginlik, stres, anksiyete (kaygı) gibi durumlarda yaşam kalitesini bozacak düzeyde artış gösterebilir.

Aşırı terleme için tahlil gerekir mi?

Eğer genel aşırı terleme mevcutsa özellikle yukarıda saydığımız durumlara yönelik bazı araştırmalar yapmak gereklidir. Bölgesel aşırı terlemede ise genellikle tetkik gerekmez.

Aşırı terleme tedavisi nasıl yapılmaktadır?

Genel terlemede altta yatan bir hastalık varsa, tabii ki öncelikle bu hastalık tedavi edilmelidir. Hastanın yaşam kalitesini bozacak düzeyde bir terleme varsa bazı sistemik tedaviler uygulanabilmektedir. Bölgesel aşırı terlemede en başarılı, en etkili ve en güvenli tedavi botoks uygulamasıdır.

Aşırı terleme tedavisinde botoks

Koltuk altı, el-ayak, yüz, baş, kasık, kalça, meme altı gibi tüm bölgelere güvenle uygulanabilmektedir. Küçük lokal enjeksiyonlar şeklinde uygulanır. Çok ağrılı bir işlem olmadığı için anestezi gerektirmez. Etkisi genellikle 1 hafta-10 günde yerleşmiş olur. Ortalama 6 ay kadar rahat bir dönem geçirmenizi sağlar.

Aşırı terlemede diğer tedaviler

İyontoforez adı verilen tedavi özellikle el ve ayak terlemelerinde oldukça etkili bir yöntemdir. Ağrısız ve güvenli bir yöntemdir. İyontoforez elektrik akımı veren bir cihaz aracılığıyla uygulanır. Cerrahi tedavi diğer tedavilere yanıt vermeyen olgularda, genellikle el terlemelerinde, koltuk altındaki sempatik sinirlerin blokajı şeklinde uygulanır. Cerrahi sonrası vücudun başka bir alanında aşırı terleme ortaya çıkabilir.

Aşırı terlemenin tedavi edilmesi zararlı mıdır?

Aşırı terleme tedavisinde amaç, patolojik terlemenin normalleştirilmesidir. Dolayısıyla tedavi edilen alandaki terlemenin azaltılmasının vücuda herhangi bir zararı olmamaktadır, zaten fizyolojik düzeyde normal terleme hem o alanda hem de vücudun diğer alanlarında devam edecektir.

Aşırı terleme tedavisinden sonra vücudun başka bir yerinde terleme artışı olur mu?

Vücudun başka bir alanında aşırı terleme (kompansatuar hiperhidroz) botoks ve iyontoforez tedavilerinde beklenen bir durum olmamasına karşın, cerrahi tedavi sonrası görülebilen bir yan etkidir.

Aşırı terleme tedavisi kimlere uygulanmaz?

Terleme tedavilerinin gebelik ve emzirme döneminde olan kadınlara uygulanması uygun değildir. İyontoforez ayrıca vücudunda ortopedik cihaz bulunanlara ve kalp pili bulunanlara da uygulanmamaktadır.