Psoriasis (Sedef hastalığı)

Psoriasis (Sedef hastalığı) nedir?

Psoriasis (Sedef hastalığı) derinin üst tabakasındaki hücrelerin normalden hızlı çoğalmasına bağlı görülen, kronik, döküntülü bir cilt hastalığıdır.

Psoriasisin (Sedef hastalığı) belirtileri nelerdir?

Psoriasisin en sık görülen klasik tipi plak tip psoriasistir. Plak tip psoriasiste üzeri sedefi beyaz kabuklanma gösteren, zemini kırmızı renkli, kalın plaklara rastlanır.  Psoriasis plakları en sık dizler, dirsekler, saç derisi ve kalçalarda yerleşmeye eğilimlidir. Psoriasiste kaşıntı çok sık rastlanan bir bulgu değildir. Psoriasis deri dışında tırnakları da etkileyebilir, hatta bazı hastalarda sadece tırnak tutulumu ile kendini gösterebilir. Psoriasis tırnaklarda noktasal çukurlanmalar, sarımsı renk değişikliği, kalınlaşma, tırnak yatağından ayrılma gibi belirtiler oluşturabilir. Psoriasis bazı hastalarda eklemleri etkileyerek “Psoriatik Artrit” adı verilen tabloya sebep olur, bu tabloda etkilenen eklemlerdeki hasar sebebiyle hareket kısıtlılığı ortaya çıkar.

Psoriasis (Sedef hastalığı) kimlerde görülür?

Psoriasis kadın ve erkeklerde eşit oranda görülür, genel toplumun yaklaşık %1-3’ünde rastlanmaktadır. En sık başlangıç yaşları 20 yaş ve 60 yaş civardır.

Psoriasisin (Sedef hastalığı) sebepleri nelerdir?

Psoriasis genetik olarak yatkın bireylerde, tetikleyici bazı çevresel faktörlerin devreye girmesiyle ortaya çıkan çok sebepli bir hastalıktır. Bağışıklık sisteminin de hastalığın oluşmasında önemli rol oynadığı gösterilmiştir. Psoriasisin ortaya çıkmasını tetikleyen faktörlerin başında stres gelmektedir. Psoriasisi tetikleyen diğer faktörler arasında enfeksiyonlar, bazı ilaçlar, mevsimsel faktörler, travmalar, hormonal değişiklikler, sigara ve alkol kullanımı sayılabilir.

Psoriasisin (Sedef hastalığı) başka hastalıklarla ve beslenme ile ilişkisi var mıdır?

Psoriasis metabolik hastalıklarla (Diyabet, hipertansiyon, kolesterol yüksekliği, obezite gibi) çok yakından ilişkilidir. Bu nedenle bir psoriasis hastası mutlaka diyabetik bir hasta gibi beslenmelidir. Yani psoriasis hastaları glisemik indeksi yüksek gıdalardan (Kan şekerini ve insülini hızlı arttıran gıdalar) ve yüksek kalorili besinlerden uzak durmalıdırlar. Omega 3’ten zengin, Akdeniz tipi beslenme psoriasis hastaları için en ideal beslenme şeklidir.

Psoriasis (Sedef hastalığı) bulaşıcı mıdır?

Psoriasis bulaşıcı bir hastalık değildir. Bu nedenle sedef hastaları ile temastan kaçınmanıza veya sedef hastasıysanız diğer insanlardan uzak durmanıza gerek yoktur.

Psoriasis (Sedef hastalığı) nasıl tedavi edilir?

Sedef hastalığının tedavisinde krem, merhem gibi lokal ilaçlardan, hap iğne gibi sistemik ilaçlara, yeni nesil biyolojik ajanlardan, fototerapi ve lazer gibi ışık sistemlerine kadar çok geniş bir tedavi yelpazesi bulunmaktadır. Psoriasiste hastanın kliniğine, yaşına, diğer sağlık problemlerine, tedavi öyküsüne, alışkanlıklarına bakılarak en uygun tedavi kombinasyonu seçilir. Psoriasis hastasının beslenmesi mutlaka düzenlenmeli ve stres yönetimi ile ilgili gerekirse psikiyatrik destek de alınmalıdır.

Psoriasisin (Sedef hastalığı) seyri nasıldır?

Sedef hastalığının gidişatı hastadan hastaya göre değişmektedir, yapılan araştırmalarda 1-50 yıl arasında değişen iyilik dönemleri bildirilmiştir. Genellikle erken başlangıçlı ve ailesinde sedef hastalığı bulunan kişiler tedaviye daha dirençlidir.